Dag 1 en 2 - Reisverslag uit Tokio, Japan van Anneke - WaarBenJij.nu Dag 1 en 2 - Reisverslag uit Tokio, Japan van Anneke - WaarBenJij.nu

Dag 1 en 2

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

01 Januari 2014 | Japan, Tokio

Maandagochtend om kwart voor 5 opgestaan en om kwart voor 6 vertrokken naar schiphol… Daar een hele tijd gewacht en eindelijk vertrokken richting Helsinki, en vanuit daar naar Tokyo (nouja, eigenlijk Narita, wat een eind van Tokyo vandaag ligt). Het tweede deel van de reis duurde bijna 10 uur, veel te lang. Net zoals in de zomer kon in niet slapen in het vliegtuig. Het eten was wel beter vond ik, en we ijs kregen na het avondeten! Heb een aantal films gekeken en was blij dat we eindelijk geland waren. Koffer opgehaald, door de douane, en vast een residence card gekregen. Toen kwam ik erachter dat mijn koffer beschadigd is, dus in Nagoya zal ik een nieuwe moeten kopen. Van het Narita vliegveld naar het hotel in Fuchinobe was ook geen pretje. We hebben ongeveer 5 keer over moeten stappen (maar misschien kon het ook makkelijker). Ik weet niet of het lag aan het feit dat we heel moe waren, maar het was heel moeilijk te begrijpen waar we heen moesten, met welke lijn en vanaf welk perron, dus hebben we vaak hulp nodig gehad. Elke keer moesten we de koffers meezeulen, en twee keer was er geen roltrap of lift en moesten we met de trap…
Eenmaal bij het hotel aangekomen was het nog te vroeg om in te checken. In de buurt van het hotel wat rondgelopen, en wat vooral opvalt is de grote hoeveelheid kappers (in zowat elke straat één). Om 4 uur ingecheckt en wat bijgekomen op onze kamers, en later dichtbij het station avondeten gegeten. Daarna terug naar het hotel, en heb vanaf 9 uur geslapen na 32 uur wakker te zijn geweest, dus de jaarwisseling niet meegemaakt.
Vandaag zijn we om 10 uur vertrokken richting het Fuchinobe station en besloten eerst naar Nakano te gaan, daar zou een groot winkelcentrum zijn met manga en games. Veel winkels waren er gesloten ivm Nieuwjaar. Vervolgens naar Shinjuku: hoge gebouwen en winkels. Van te voren hebben we niet gekeken wat er precies te doen of te zien is, dus hebben we zomaar wat rondgelopen, en lunch gegeten. Daarna door naar Harajuku. Toen we het station uitkwamen en de weg overstaken kwamen we meteen bij Takeshita Street. Deze zijn we helemaal doorgelopen, samen met honderden andere mensen… het was hier 10 keer zo druk als in Shinjuku. Ook doelloos door Harajuku rondgelopen, en rond half 5 wilden we terug gaan naar het station, toen we ineens een torii (poort) zagen, wat meestal naar een Jinja (tempel) leidt. Dus zijn we daar nog ‘even’ heengegaan. Een eindje verder sloten we aan in de rij achter een groep mensen, want als er zoveel mensen in de rij staan, zou er wel iets te zien zijn, dachten we. Toen bleek dat de rij wel heel lang was, en het was helemaal donker geworden in de tijd dat we in de rij stonden, tussen de honderden (duizenden?) andere mensen. In de rij kwamen we erachter dat we bij Meiji Jingu waren, een bekende tempel. En waarvoor we in de rij stonden, was om geld te gooien en een nieuwjaarswens te doen… dat was het anderhalf uur wachten niet waard. Op de terugweg naar het hotel moesten we in Yokohama een half uur wachten op de volgende trein, met pijnlijke voeten van het lange lopen en in de rij staan. Geen avondeten gegeten, want we hadden beide geen honger (schijnt ook bij een jet-lag te horen?) en hebben wat broodjes gekocht voor als we nog honger zouden krijgen vanavond of vanochtend.
Jammer genoeg doet de WIFI van het hotel het opeens niet meer op mijn kamer, alleen nog maar in de lobby. Dus whatsapp kan ik niet vaak bekijken. Gelukkig wel gewoon WIFI met mijn laptop via een kabel. Morgen naar Shibuya, en daar Japanse vriend ontmoeten. En nu maar slapen.