Een maand voorbij - Reisverslag uit Nagoya, Japan van Anneke - WaarBenJij.nu Een maand voorbij - Reisverslag uit Nagoya, Japan van Anneke - WaarBenJij.nu

Een maand voorbij

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

31 Januari 2014 | Japan, Nagoya

Inmiddels ben ik precies een maand in Japan, en ik heb het nog steeds naar mijn zin. Het eten is lekker, het is bijna nooit koud, het is gezellig in de dorm en de lessen zijn ook wel leuk, maar soms ook vermoeiend (90 minuten lang vertaalzinnen nakijken bijvoorbeeld).

De les die ik tot nu toe het interessants vind is Japanese in Volunteering. Al een paar dingen geoefend voor de klas (jezelf en je land voorstellen bijvoorbeeld) en naar de opvang geweest waar we een paar keer zullen 'werken' om de juf daar te ontmoeten. Het is nog niet zo makkelijk als het lijkt om op een interessante manier aan kinderen te vertellen.

Paar dingen die anders zijn vergeleken met Nederland:
- Iedereen wacht netjes in een rij op de trein, die precies op de juiste plek stopt, dus je kan recht voor de deur wachten.
- Groen licht noemen ze hier 'blauw licht', ook al is het dezelfde kleur als in Nederland. En als ik mijn Japanse huisgenoot vraag of ze echt vind dat het blauw is, zegt ze ja. Apart dat mensen kleuren anders zien.
- Ambulances rijden hier langzaam. Als je echt iets ernstigs hebt, ben je misschien al overleden voordat je aankomt.
- In de supermarkt zet je je mandje op de toonbank, de cassiere (die staat ipv zit omdat dat beleefder is), 'beept' de boodschappen en stopt die in een ander mandje, wat je na betaald te hebben na een lange tafel achter de kassa neemt, waar je alles rustig in je tas kan stoppen. Geen gehaast meer dus.
- Het vlees dat je hier kan kopen in de supermarkt is allemaal dun gesneden; snel klaar en lekker!
- Appels zijn duur.
- Als je kleren wilt passen in een winkel, doe je eerst je schoenen uit voordat je het (vaak verhoogde) pashokje instapt.
- Kraanwater is Nagoya smaakt niet lekker.
- Kleren wassen duurt met Japanse wasmachines maar ongeveer 30-45 minuten.
- Hier praten liften tegen je; de deuren gaan sluiten/openen, we gaan omhoog/omlaag, etc, in beleefd taalgebruik.
- Er zijn hier om bepaalde tijden treinwagons alleen voor vrouwen
- Mensen fietsen hier op de stoep
- In de meeste restaurants druk je op een knopje om iemand te laten komen, geen geroep/hand opsteken/obers die vragen of je er al uit bent meer.
- In restaurants krijg je gratis water. Dit kan je of zelf bijvullen, of obers doen dat voor je (vaak nog voordat je je glas leeg hebt).
- Plus vast nog meer dingen die ik ben vergeten of al aan ben gewend

De 22e zag ik op google maps dat er ongeveer naast de 100 yen shop een tempel moest zijn, dus daar heen gegaan en mijn nieuwe camera uitgeprobeerd. Ben er tevreden mee. Die dag 's avonds met 2 huisgenoten 'oden' gehaald bij de konbini en gegeten thuis, erg lekker.

De 24e heb ik geprobeerd een cake te bakken in een rijstkoker, maar hij was niet heel erg gerezen en er zat niet heel veel smaak aan. De volgende keer beter ;)
's Avonds heb ik hokkaido stew gemaakt, waarvan ik wel 3 keer heb kunnen eten, dus was het de 3e keer wel zat.

De 25e ben ik met mijn huisgenoten naar de Sushiro geweest (kaiten-zushi = lopende band sushi). De eerste keer dat ik sushi had gegeten, en vooral in Nederland, vond ik het nooit zo heel lekker, maar dit was de 2e keer dat ik in Japan sushi heb gegeten, en nu vind ik het lekker. Vooral sushi met gefrituurde garnalen, of een aparte sushi met ham en appel. Bij dit soort zaken betaal je per bordje dat je eet ongeveer 105 yen. De Amerikaanse huisgenoot ging hierna naar huis, en ik en de andere 2 zijn nog wezen winkelen in Osu en Sakae. In Osu was een supergoedkope supermarkt, waar ik natuurlijk appels heb gekocht, want die zijn zo duur in Japan! Verder heb ik een tas gekocht, (de rits van mijn schoudertas lijkt het elk moment te kunnen begeven), een soort thermoskan van starbucks met Nagoya-design, en een yoghurt-aardbei gezichtsmasker.

Een van de dagen erna in de supermarkt was de rijst in de aanbieding. Die van 10 kilo.. In verhouding supergoedkoop, dus o.a. 10 kilo rijst, 2 liter water, en andere booschappen gehaald. Valt niet mee op terug naar NKK te lopen, met het laatste stukje een helling van 25% bergop.

Een aantal dagen geleden zijn mijn 2 koffers die ik had besteld geleverd. Nadat ik door de douane was toen ik net in Japan aankwam, kwam ik er namelijk achter dat er een grote deuk in mijn koffer zat.

Ondertussen zijn mijn bankrekening en inkan (officiele stempel) klaar, dus ben ik vanmiddag met Virgil naar de ward office geweest om de gezondheidsverzekering op te halen. Daarna heb ik nog in mijn eentje gewinkeld in de AEON in Yagoto, waar ik oorbellen heb gekocht, en daarna in een gigantische AEON bij Nagoya Dome Mae Yaba station. Hier was o.a. ook een dierenwinkel, waar kittens en puppy's in, best kleine kooitjes, te bezichtigen waren. In dit winkelcentrum nog een tuniek gekocht, in dezelfde winkel als waar ik laatst een trui heb gekocht.
En 's avonds nabe gemaakt (soort hotpot, waar ik kip, tofoe, wortel, kool, paddenstoelen, aburage in heb gestopt). Heel simpel om te maken; je koopt de soep of pasta waar je water bijvoegt, en kookt daar al je ingrediënten in.

Van 6 t/m 16 februari heb ik vakantie. Van de 8e t/m de 12e zal ik met mijn Amerikaanse huisgenoot, en 2 andere uitwisselingsstudenten naar Tokyo reizen. We hebben een heel programma opgesteld, maar daar meer over als ik terug ben van de reis.

En morgen ben word ik 21 jaar oud, over 1 uur alweer. Heb wat leuke dingen op de planning staan, die komen in een volgend blog.

  • 31 Januari 2014 - 21:53

    Herma Kompagne:

    hoi Anneke.

    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Ik had van je moeder al gehoord van de zak rijst,wat een gewicht om dat mee te dragen de berg op.
    Kun je mooi spierballen en stevige kuiten kweken, haha!!
    Alvast Gefeliciflapstaart met je 21ste verjaardag.
    Maak er maar een mooi Japans feestje van!!
    vertel je nog even hoe dat gegaan is?

    Groetjes Herma

  • 01 Februari 2014 - 10:48

    Jenny Ringenier:

    Hallo Anneke
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag
    Het is mooi om te lezen dat je het zo naar de zin hebt in Japan.
    Fijne en gezellige dag toegewenst
    Groeten Jenny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Nagoya

Anneke

Actief sinds 01 Dec. 2013
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 8706

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 17 Juli 2014

Studiestage Japan

09 Juni 2014 - 22 Juni 2014

2 weken Cambodja & Thailand

Landen bezocht: