Verjaardag en reis naar Tokio en Nikko - Reisverslag uit Nagoya, Japan van Anneke - WaarBenJij.nu Verjaardag en reis naar Tokio en Nikko - Reisverslag uit Nagoya, Japan van Anneke - WaarBenJij.nu

Verjaardag en reis naar Tokio en Nikko

Blijf op de hoogte en volg Anneke

15 Februari 2014 | Japan, Nagoya

Op mijn verjaardag ben ik 's ochtends naar een massage gegaan in de stad. Was fijn maar soms ook pijnlijk. Op de terugweg met de metro verkeerd gegaan, de metrolijn is een cirkel (kan niet fout gaan dus, dacht ik), maar blijkbaar gaat hij bij een stukje soms een andere kant op, wat ik niet wist. Een half uur later thuis, en bijna geen tijd meer over.
Had om 2 uur afgesproken voor de andere dorm, YKK. Ben met Virgil, een Amerikaanse klasgenoot en een Cambodjaanse klasgenote naar Nagoya station gegaan, om daar crêpes te eten. Het was een lange zoektocht naar de crêpes-winkel, die toch echt in het station zou moeten zitten. Blijkbaar moesten we eerst naar buiten en daar opnieuw ondergronds. Heb twee crêpes gehad, en ze waren echt heerlijk. Toevallig was er die dag ook nog eens een actie, waardoor alles 90 yen goedkoper was.
Na het eten van de crêpes hebben we nog wat rondgelopen in de winkels bij het station, en toen terug gegaan richting dorms.
Rond half 7~7 uur heb ik met mijn huisgenoten okonomiyaki gemaakt, mijn lievelingseten. Was superlekker, maar door de crêpes had ik niet zoveel honger meer.
's Avonds vroeg mijn Amerikaanse huisgenote of we met z'n allen ijs zouden halen. Maar in plaats daarvan was er een verrassing voor mij in de community room. Veel mensen van de dorm zongen voor me en ik kreeg een klein mini-taartje/pudding en een grote kaart met verjaardagsberichten erop. En van mijn huisgenoten kreeg ik ook nog chocola, en een bord voor curry rijst, in de vorm van een traditioneel Japans toilet... Was een erg leuke verrassing.
Nog bedankt voor de kaartjes trouwens!

Na nog een paar dagen school begon op donderdag 6 februari mijn 10-daagse vakantie. Heb spaghetti gekookt met alles wat ik nog in mijn koelkast had liggen, want van 8 t/m 12 februari stond een vakantie op de planning naar Tokio en Nikko, samen met mijn Amerikaanse huisgenote, en twee jongens van haar universiteit in Amerika die ik nog niet kende.

De 7e zag ik al op tv dat er sneeuw voorspeld was voor de 8e, maar de dag van vertrek werd pas duidelijk hoe bijzonder/erg dat eigenlijk was. Voor het eerst in ongeveer 13 jaar was er in Tokio een waarschuwing voor hevige sneeuwval. Als gevolg hiervan waren veel treinen vertraagd. Tot Nagoya station is het met de metro, dus geen probleem, maar daarna werd het wachten op onze shinkansen (snelle trein) op Nagoya station. Rond half 11 's ochtends kwam eindelijk onze trein op het vertrekbord te staan, die om 9:32 zou moeten vertrekken. Uiteindelijk een uur en 50 minuten vertraging gehad. Onderweg wat mooie sneeuwlandschappen en bergen gezien.
In Tokyo aangekomen zijn we eerst naar de wijk Shinjuku gegaan, vervolgens naar Harajuku en Shibuya. Het sneeuwde de hele dag, en daar liepen wij dan de hele dag door. Mijn sokken waren nat en het was koud. We waren ook nog zo slim om geen paraplu te kopen... Door de sneeuw keek ik vooral naar mijn voeten, en minder naar de omgeving. In Shinjuku nog een mini-sneeuwpop gemaakt en honkbal gespeeld met een paraplu en sneeuwballen. 's Middags nog ergens in een cafeetje een warme appel-kaneel drank gedronken en een bagel gegeten om wat op te warmen, en 's avonds ramen (noedels) gegeten.
Door de sneeuw duurde het wat langer dan verwacht om het hostel in de wijk Asakusa te vinden, waar we ongeveer een kwartier na check-in tijd aankwamen. We maakten ons al zorgen of we nog in konden checken, maar gelukkig was dat geen probleem. Het hostel is heel simpel ingericht. In de kamer staat een stapelbed, meer niet. Een verdieping lager 2 douches voor vrouwen en 2 douches voor mannen, en in de gang 2 wasbakken en een toilet. De tweede dag in de douche een kakkerlak gezien, dus ik vond het niet zo prettig meer in het hostel, maar gelukkig hoefden we daar alleen maar te slapen en waren we de rest van de tijd buiten.

De tweede dag toen we het hostel uitkwamen, was het helder en zonnig. Toen werd pas duidelijk hoe goed de locatie van het hostel was. Tokyo Sky Tree (Tokio's hoogste toren) was heel dichtbij het hostel, maar de dag daarvoor was die helemaal niet te zien door de sneeuw.
Met de metro zijn we naar het Nationaal Sumo Stadium gegaan, waar we van ongeveer 12 t/m 5 uur een sumo toernooi hebben gezien. Was best indrukwekkend om te zien; voordat de meestal superdikke worstelaars beginnen te worstelen, is er eerst een soort ceremonieel iets. Er wordt een aantal keer zout de ring in gegooid. Dit duurt langer dan het worstelen zelf, wat vaak binnen 5 seconden voorbij is.
Behalve vele dikke Japanse en Mongoolse worstelaars, was er ook een helemaal niet dikke Tsjech, die het best goed deed. Een keer of twee vielen sumo-worstelaars bovenop een scheidsrechter of buiten de ring. (Het publiek en de scheidsrechters zitten heel dichtbij de ring), en één keer vielen twee worstelaars tegelijkertijd op de grond, en moesten ze nog een keer worstelen.
Sumo was leuker om te zien dan we hadden gedacht, heb hier veel foto's en filmpjes gemaakt.
Na het avondeten (Hawaiiaanse hamburger) onder Tokyo Sky Tree zijn we terug gegaan naar het hostel. We waren daar om te kijken of we tickets konden kopen om die dag, of een andere dag, de toren in te kunnen, maar die dag kon je alleen groep-tickets kopen. En blijkbaar moet je ook eerst een ticket kopen om een ticket te kunnen kopen? Of lang van te voren reserveren, omdat het een populaire, en vrij nieuwe toeristenspot is.

Dag 3 gingen we met z'n drieën (de vierde persoon ging oude vriendin sinds een lange tijd ontmoeten) een dagtrip maken naar Nikko, wat zo'n 2 uur van Tokio vandaan ligt. We namen de trein van half 7 (vroeg..). De omgeving onderweg was heel mooi; geen hoge gebouwen meer, maar bergen, en af en toe wat huisjes.
Eenmaal aangekomen in Nikko (met veel sneeuw) de bus genomen naar de Toshogu schrijn, wat werelderfgoed is. Om bij de ingang te komen eerst met moeite 2 trappen op, waarvan de treden bedekt waren met ijs en sneeuw (er zal vast een makkelijkere manier zijn geweest om er te komen).
De schrijn was supermooi, en heb hier veel foto's gemaakt. Helaas mocht je binnenin de schrijn zelf geen foto's maken. Kan hier verder niet zoveel over vertellen. Bij de schrijn nog souvenirs gekocht voor papa en mama, en toen weer de trappen trotseren naar de uitgang.
Vanuit een soort touristen centrum een gratis shuttle-bus genomen richting Edo Wonderland, een soort themapark gebouwd als de Edo-periode (1603-1868). De oud uitziende gebouwen en omgeving waren erg mooi. En ook de medewerkers van het park waren in oude kledij gekleed, en lijken veel plezier in hun werk te hebben en zijn heel vriendelijk. Soms doet er eentje alsof hij met een katana je wilt gaan vermoorden, of de medewerkers gooien sneeuwballen naar elkaar.
Eerst naar een show geweest, waar de Amerikaanse jongen uit het publiek werd geplukt en in oude kledij werd gekleed. Was een soort show met een rollenspel. Daarna lunch gegeten, ik had udon noedels. De prijzen werden niet in yen verteld, maar in een oude muntsoort. Zo waren er meer grappige details in het park.
Behalve het rondlopen in het park, waar veel interessante gebouwen waren waar je in kon, of bezienswaardigheden, nog twee andere shows gezien. De eerste was een ninja-show, die heel indrukwekkend was door de precisie van de bewegingen en het vechten met de muziek. De andere show was iets saaier (begin was langdradig), een soort show met trucs met water (mizugei).
Om 4 uur ging het park dicht en gingen we met de bus naar een station in de buurt, van waar we terug gingen naar Tokio.
's Avonds zijn we door het oude deel van Asakusa gelopen, met o.a. de Kaminarimon. Voor het avondeten hebben we monjayaki gegeten, wat je zelf maakt op een hete plaat.

Dag 4 zijn we eerst naar de Tsukiji vismarkt geweest, de grootste vis- en zeevruchtenhandel ter wereld. Helaas bleek toen we daar aankwamen dat de markt precies die dag gesloten was. Het enige wat daar wel open was, was een sushi-restaurant. Hier sushi gegeten. De paling sushi was het lekkerst. Denk niet dat je veel betere sushi kan eten dan hier op de vismarkt.
Na de lunch zijn we door Ginza gelopen, en toen naar het keizerlijk paleis. In de grachten zwommen twee zwanen en eendneen. Het paleis heeft hele mooie tuinen (die vast veel mooier zijn in de lente). Er is onder andere een tuin met bomen uit verschillende prefecturen, van dennen tot palmbomen.
Het paleis zelf is alleen afgeschermd (volgens mij word hier nog gewoond), dus die kan je niet bekijken.
's Avonds zijn we naar de elektronicawijk Akihabara gegaan, en hier hebben we udon noedels gegeten.

De laatste dag zijn we eerst naar het Ghibli museum gegaan, een museum van een Japanse filmstudio van veel beroemde anime-films. Helaas had ik als enige hier nog nooit een film van gezien, maar desondanks was het toch interessant en mooi om te zien hoe die films worden gemaakt, en hoe goed en gedetailleerd de schetsen en tekeningen zijn. Je mocht alleen foto's maken van de buitenkant van het museum, maar op google kun je er wel wat meer van zien.
Vervolgens naar Shinjuku, vanuit daar zouden we 's avonds met de nachbus terug naar Nagoya gaan, dus wouden we kijken of we de plek van de bus konden vinden, en onze grote bagage in lockers doen.
Daarna zijn we gesplitst; de jongens wouden een levensgroot gundam-beeld gaan bekijken in Odaiba, en ik en mijn Amerikaanse huisgenote zijn teruggegaan naar Shibuya en Akihabara, waar we de eerste dag door de sneeuw bijna niks konden zien.
In Shibuya zijn we naar het Hachiko beeld geweest (dit keer zonder sneeuw), en toen naar de drukste starbucks in de wereld geweest, niet om wat te drinken, maar om foto's te maken van Shibuya Crossing, het drukste kruispunt ter wereld. Vanaf hier had je er mooi uitzicht op.
In Harajuku gingen we nogmaals naar Takeshita Street, waar we wat winkeltjes in zijn geweest.
In Shinjuku naar de Tokyo Metropolitan Building geweest, een gratis uitkijkpunt over Tokio. Met de lift naar de 45e verdieping, en daar foto's maken van het mooie uitzicht, met hoge gebouwen en lichtjes. Helaas veel reflecties in de foto's.
's Avonds laat zijn we met de nachtbus terug gegaan naar Nagoya, waar we rond half 6 's ochtends aankwamen. Kon wel slapen in de bus, maar bij elke stop werd ik wakker. Bij de dorm was in rond half 7 terug, en ben gelijk naar bed gegaan om bij te slapen.

Gisteren toen ik de gordijnen open deed, zag ik tot mijn verbazing dat het weer sneeuwde in Nagoya. Gisteren en vandaag behalve naar de supermarkt gaan, niks bijzonders gedaan.
Moet weer gaan beginnen met mijn studie, maandag begint school weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Nagoya

Anneke

Actief sinds 01 Dec. 2013
Verslag gelezen: 564
Totaal aantal bezoekers 8711

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 17 Juli 2014

Studiestage Japan

09 Juni 2014 - 22 Juni 2014

2 weken Cambodja & Thailand

Landen bezocht: