Het laatste van Nagoya en begin van de reis - Reisverslag uit Osaka, Japan van Anneke - WaarBenJij.nu Het laatste van Nagoya en begin van de reis - Reisverslag uit Osaka, Japan van Anneke - WaarBenJij.nu

Het laatste van Nagoya en begin van de reis

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

08 Juni 2014 | Japan, Osaka

Hallo vanuit mijn hotelkamer op de 39e verdieping in een hotel dichtbij het Kansai vliegveld.

Maar eerst even een snelle samenvatting over de laatste helft van mei, nog in Nagoya. Deze tijd niet veel gebeurd; afscheidsfeest van de dorm (de 16e?) en de 17e was er de diploma-uitreiking met afsluitend een feest op school met veel eten. Ook heb ik mensen stroopwafels laten proeven en een enquête in laten vullen voor mijn KLV-project.

Mijn huisgenoten en ik gingen allemaal de 31e de dorm verlaten, dus hadden we ergens in de laatste 2 weken een grote schoonmaak gehouden. Ook ben ik nog met de Canadese en de Japanse een dagje uit winkelen geweest gevolgd door uit eten bij Sweets Paradise, all-you-can-eat cake (maar natuurlijk ook pasta en rijst e.d.).
De 30e was dus de laatste dag samen met mijn huisgenoten, dus hebben we allemaal wat gekookt uit eigen land. Was de eerste keer dat ik zelf hutspot heb gemaakt. Hierna hebben we vanaf middernacht een film gekeken in de keuken, en hebben we onze futons in de keuken gelegd om daar met z'n allen te gaan slapen. Ongeveer 2 uurtjes slaap gehad, omdat de Canadese al om 5 uur ongeveer vertrok naar het vliegveld.

Het meeste ben ik echter bezig geweest met het plannen van mijn reis, waarvan er nu net een weekje opzit.

Dit is het schema:
31 mei t/m 8 juni: Kyoto
8 juni t/m 9 juni: Osaka bij vliegveld
9 juni t/m 23 juni: Cambodja en Thailand
23 juni t/m 25 juni: Osaka bij vliegveld
25 juni t/m 9 juli: Hokkaido (Sapporo, Asahikawa)
9 juli t/m 11 juli: Bij gastgezin in Nabari van afgelopen zomer
11 juli t/m 16 juli: Tokyo
16 juli t/m 17 juli: Tokyo dichtbij vliegveld

De 31e ben ik 's middags vertrokken vanuit Nagoya richting Kyoto (en wat is het hier warm...). Hier verbleef ik in een Japanse-stijl kamer met tatami-matten en een dunne futon om op te slapen.
Had 2 uur glaap gehad dus was moe, maar toch gezellig afgesproken met Ellen en Maxime, 2 van de 4 die in Kyoto studeren. Met z'n 3-en hebben we wat gegeten in een restaurant gespecialiseerd in parfaits. Erg lekker.

Zondag heb ik in de middag met Ellen weer afgesproken, en heb ik eerst een fiets gehuurd. Was een tijdje geleden dat ik op een fiets zat, en het fietsen gaat hier ook wel anders dan in Nederland. Fietspaden zijn hier zeldzaam, je fietst links, en over de stoep tussen mensen door in het drukke centrum. We zijn eerst naar een tempel geweest; Hongan-ji. Vervolgens naar het park hier dichtbij, dat toevallig grensde aan het aquarium waar ik van de zomer geweest was. In het park geschaafd ijs gegeten (want iets van 35°C..). Vanaf het einde van die middag voelde ik me niet echt lekker, waarschijnlijk door de warmte.

Volgende dag heb ik Kyoto University of Foreign Languages (Gaidai) gezien, waar Ellen, Maxime, Michiel en Karsten studeren. Hier in de cafetaria wat gegeten en een persoonlijke rondleiding gekregen van gids Ellen en gids Maxime.
In de middag ben ik met Maxime naar Arashiyama geweest. Is hier erg mooi, met bergen en een rivier. Ergens bovenop die berg had je een heel mooi uitzicht, en we zijn naar een beroemd bamboe-bos geweest. Veel gewandel en erg mooi en gezellig.
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij was het vandaag dat ik met Maxime, Ellen en Michiel heb gegeten bij een kaiten-sushi restaurant (lopende-band sushi). Ook erg lekker en gezellig.

Dinsdag ben ik in mijn eentje naar Kiyomizu-dera geweest, en een tempel daar in de buurt: Kodai-ji. Toen een stukje gelopen en kwam ik uit bij de Yasaka schrijn, waar ik afgelopen zomer ook ben geweest. Via de Koma rivier toen terug gegaan naar het hotel.
Kan trouwens wel van alles vertellen over hoe de tempel eruit ziet, maar handiger is om de foto's op mijn facebook te bekijken.
's Avonds ben ik opnieuw naar Gaidai geweest, om daar een kendo-training van Ellen en Karsten bij te wonen. Was leuk om te zien, en na afloop hebben we gegeten bij een family restaurant.

De volgende dag ben ik naar Kurama gegaan, vanaf waar ik heb gehiket naar Kibune. Ongeveer 2,5 km, dus klinkt niet als heel erg lang, maar het is constant omhoog of omlaag, dus moe word je er wel van. Was een mooie route, met tempels midden op de berg.
Daarna nog naar Ginkakuji geweest, wat ook een mooie tempel was.

Vervolgens ben ik donderdag naar Kinkakuji geweest, een tempel bedenkt met bladgoud. was een mooie tempel, maar was nog moe van de hike van gisteren en ben hierna naar huis gegaan.

Vrijdag ben ik naar Fushimi-Inari geweest, waar een lang pad de bergen op is, waar je door honderden/duizenden rode tori (poorten) loopt. Erg mooi om te zien, maar wat een trappen weer. Word wel een beetje moe van die bergen...
Na thuiskomst in het hotel rustig aan gedaan en ingepakt, want de volgende ochtend (vandaag) moest ik uitchecken en richting Kyoto.

Morgen om half 11 vlieg ik samen met Virgil naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja, waar we dan als het goed is worden opgewacht door Chan (Momu).
Net de was gedaan in het hotel, en vanaf nu is het rustig aan doen, wat eten, opnieuw inpakken en vroeg slapen.