Asahikawa - Reisverslag uit Asahikawa, Japan van Anneke - WaarBenJij.nu Asahikawa - Reisverslag uit Asahikawa, Japan van Anneke - WaarBenJij.nu

Asahikawa

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

01 Juli 2014 | Japan, Asahikawa

Hallo vanuit Asahikawa, zo'n beetje het midden van Hokkaido.
De 25e ben ik, nadat ik 2 dagen geleden nog met het vliegtuig vanuit Cambodja in Osaka aan kwam, vertrokken naar Sapporo per vliegtuig. Het was voor het eerst dat ik een binnenlandse vlucht had. Niet je paspoort hoeven laten zien, en niet 3 uur van te voren aan hoeven komen. Maar dat was ik toch, want ik moest 's ochtends 11 uur uitchecken bij het hotel. Op het vliegveld heb ik me nog een hele tijd verveeld, totdat ik een uur voor mijn vlucht kon inchecken. Vond het boarden heel handig geregeld, eerst lieten ze de mensen aan de raamkant het vliegtuig binnen, en daarna de rest. Zouden ze vaker moeten doen. De vlucht zelf was saai, het duurde geloof ik ongeveer 2 uur, en ik zat aan het gangpad. Op het vliegveld van Sapporo heb ik wat gegeten, en toen heb ik één nachtje geslapen in een hotel.

De volgende ochtend was het alweer tijd om Sapporo te verlaten, om naar de 2e stad van Hokkaido te gaan; Asahikawa. Had de trein van 11:50 en kwam 12:30 aan. Het landschap vanuit de trein was een beetje anders dan het grootste eiland van Japan, Honshu. Het lijkt hier iets Nederlandser. Veel akkerbouw. In de verte wel bergen, maar voor de rest is het vrij vlak. Vanuit het Asahikawa station loop je recht op de drukste straat van de stad; Kaimono Koen Street. Dit is een lange winkelstraat met vooral veel restaurantjes, bijna een kilometer de weg volgen en dan kwam ik bij het guesthouse. Hier mijn bagage gedropt, wat geluncht en naar een park dichtbij gelopen, en later terug gekomen om in te checken. Zit hier in een kamer met 4 bedden, toch een stukje anders dan een hotel, maar moet toch op m'n geld letten. Er is naast ieder bed gelukkig ruimte voor spullen, en een gordijn voor je bed, zodat je wel lekker privé zit. Ook 2 stopcontacten.

De 27e ben ik met de bus naar Asahikawa Zoo geweest. Dit zou namelijk een van de beroemdste dierentuinen van Japan zijn. Het was een hele tijd geleden dat ik voor het laatst in een dierentuin was, maar het was toch wel leuk. Wat speciaal was in deze dierentuin, was dat je bij sommige dierenverblijven een soort van capsules had. Vanuit onder het verblijf stapte je hier in, en dan stak je hoofd zeg maar net boven de grond uit, midden in het verblijf, zodat je op ooghoogte stond met de dieren. Best apart. Nadat ik alles gezien had, heb ik het voeren van de ijsberen gezien en ben ik terug gegaan.

De volgende dag was voor mij de leukste van mijn tijd in Asahikawa. Ben om 9:30 met de bus naar Asahidake Onsen gegaan. Hier achter heb je een ropeway die je naar 1600 meter van de berg Asahidake brengt. Vanaf hier ongeveer houdt de begroeiing op, en verder omhoog bestaat de berg uit rotsen en zand. Vanuit dit 1600-meter punt kun je een rondje lopen van zo'n 3km. Er waren ook nog resten sneeuw. Ik had niet gedacht dat ik eind juni nog door sneeuw zou lopen. Er waren ook enkele meren, die de berg reflecteerden. Wat ook erg bijzonder was, zijn (na zoeken op google) de fumaroles op de berg. Oftewel plekken in de berg van waaruit hete gassen en dampen ontsnappen, gepaard met veel lawaai. Bij de plek waar dit ontsnapt, is de grond gelig van de zwavel.
Ergens halverwege het rondje, is het pad naar de bergtop. Op mijn sneakers wou ik toch eens kijken hoe ver ik kwam. Op een gegeven moment begon ik toch wel wat uit te glijden en heb ik besloten om terug te gaan (wat moeilijker is dan omhoog). De berg is 2291 meter hoog, en ik denk dat ik de 2000 wel heb gehaald.

De volgende dag had ik spierpijn en heb ik niet veel bijzonders gedaan. Uitgeslapen, en met de trein een stationnetje verder gegaan, waar een AEON is. Deze warenhuizen vind je over heel Japan. Je hebt er eigenlijk altijd restaurants, en winkels. Hier een vestje gekocht. Toen ik terug wou, nam ik de verkeerde trein... want 2 minuten voor dat mijn trein zou komen kwam er een andere, en ik dacht dus dat dat mijn trein was, oeps. De treinen rijden hier vrij onregelmatig, dus toen ik op het eerstvolgende grotere station was uitgestapt, was het nog even wachten op de goede trein terug.

De 30e. 30 december ben ik vertrokken naar Japan, dus deze dag betekende dat ik precies een half jaar in Japan zat (oke, min 2 weken Cambodja en Thailand...).
Om 9:55 heb ik de trein genomen naar Furano. Of eigenlijk Lavender-Batake, een speciaal tijdelijk station daar dichtbij. Hier stap je uit zo'n 100 meter vanaf Farm Tomita. Dit staat bekend om bloemenvelden, en dan vooral lavendel. Behalve bloemenvelden, waren er ook veel winkeletjes met dingen als parfum, gedroogde bloemen, zeep, etc). Ook heb ik een lavendel-softijsje gehad. Was wel leuk allemaal, maar na 1,5 uur had ik daar ook wel weer gezien.

En dan vandaag. Asahidake was me goed bevallen, dus vandaag wou ik weer naar een berg. Om 9:15 de bus gepakt (reis duurt iets minder dan 2 uur) naar Sounkyo, een gebied in een dal, omringd door rotsachtige bergen. Hier zijn een aantal hotels, onsen's (spa's), restaurants en souvenirswinkeltjes. Ik ben hier met de ropeway zo'n 600 meter de berg van 1984m op gegaan.
Op dit punt was een heel klein rondje om te lopen, met veel bloemetjes. Een klein stukje verder kon je met een stoeltjeslift nog eens 15 minuten omhoog, naar een hoogte van ongeveer 1500 meter. Hier is er maar één pad; de berg op. Dat was mijn plan, maar na een kwartier klimmen ben ik terug gegaan. Er waren veel resten sneeuw, wat soms half gesmolten was, en heel glibberig. Bijna eng. Vaak gleed ik (bijna) uit, en je hebt 9 van de 10 keer niks om je aan vast te grijpen. Ik kreeg dus al snel sneeuw in mijn schoenen en natte sokken. Werd een beetje koud. Samenvattend; een heel andere berg dan Asahidake.
Dus, bij terugkomst beneden, ben ik in het dal naar Kurodake no Yu geweest, het enige publieke badhuis van Sounkyo. Hier een heet bad ingestapt, met uitzicht op een berg. En toen ik eruit kwam, waren mijn sokken droog :)
Daarna had ik nog wat tijd over voordat de bus terug zou gaan, dus heb ik nog wat door de souvenirswinkeltjes gelopen.

Morgenochtend ga ik mijn spullen inpakken, en 's middags (hoera voor 12 uur uitchecken!) met de trein terug naar Sapporo, waar ik de overige tijd in Hokkaido ga verblijven (2 t/m 9 juli).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Asahikawa

Anneke

Actief sinds 01 Dec. 2013
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 8710

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 17 Juli 2014

Studiestage Japan

09 Juni 2014 - 22 Juni 2014

2 weken Cambodja & Thailand

Landen bezocht: