3 maanden verder - Reisverslag uit Nagoya, Japan van Anneke - WaarBenJij.nu 3 maanden verder - Reisverslag uit Nagoya, Japan van Anneke - WaarBenJij.nu

3 maanden verder

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

10 Mei 2014 | Japan, Nagoya

Hallo allemaal, ik heb zo lang geen blog geschreven dat je bijna zou gaan twijfelen of ik nog leef, maar ik ben er nog. Ondertussen zijn er bijna weer 3 maanden voorbij sinds de laatste blog en is er weer een hoop gebeurd.

De meeste dingen zijn al zo lang geleden dat ik niet meer precies weet wat ik heb gedaan, dus heb behoorlijk moeten wroeten op facebook en mijn foto's.

22 februari ben ik met een aantal mensen naar de wijk Osu gegaan in Nagoya, waar we wat hebben gewinkeld en en als laatste gezellig Koreaans hebben gegeten in een restaurant.
26 februari, op de verjaardag van mijn Japanse huisgenoot, hebben we thuis yakiniku gegeten (soort barbeque). Erg lekker en gezellig.
Met mijn huisgenoten ook nog een keer bij een Indonesisch restaurant wezen eten. Wat apart was, was dat hier vrij veel niet-Indonesisch eten op het menu stond. Maar lekker was het wel. Was een hele tijd geleden dat ik voor het laatst saté-saus heb gegeten.

Op 10 maart, tijdens de les begon het opeens te sneeuwen buiten, wat wel erg bijzonder was, want in Nagoya schijnt het bijna nooit te sneeuwen, zeker niet in deze tijd.

Op 15 maart was er een nogal bijzonder festival in de stad Komaki, op een kleine afstand van Nagoya; het zogenaamde Hounen Matsuri (om de goede oogst en de vruchtbaarheid te vieren).
Volgens wikipedia:
''De belangrijkste kenmerken van het feest zijn de Shintopriesters die een muziekinstrument bespelen en een 280 kg zware en 2,5 meter lange houten penis. De houten penis wordt vervoerd van een heiligdom genaamd Shinmei Sha (in even jaren) op een grote heuvel of van het heiligdom Kumano-sha (in oneven jaren) naar het heiligdom Tagata Jinja.''
Foto's zeggen meer dan woorden, dus op facebook kun je mijn foto's zien en houd ik er hier verder maar over op...

De volgende dag ben ik meteen naar Hiroshima gegaan. Had eigenlijk een hotel geboekt, maar ben toen uitgenodigd om bij het ouderlijk huis van mijn Japanse vriend Daigaku te verblijven, wat erg bijzonder was.
Eerste dag naar het strand gereden, en de tweede dag naar het eiland Miyajima gegaan. Dit was ook voor mij meteen de mooiste plek in waar ik geweest ben tijdens deze trip. Kenmerkelijk voor deze plek is de helder rode toegangspoort (torii) van de schrijn, die in de zee staat (als het vloed is). Hier de schrijn bekeken, en de oude straatjes rondgelopen. Later met de kabelbaan naar vrij hoog op de berg gegaan, en de rest van de berg hebben we te voet moeten beklimmen. Was erg warm, en nog verder dan we eigenlijk dachten, maar de omgeving was supermooi, en het uitzicht natuurlijk ook.
De volgende dag ben ik bij het atoombom monument geweest, en het museum hierover. Was erg interessant, en vooral heel schrikbarend en indrukwekkend.
De volgende dag zijn we samen naar Iwakuni gegaan, waar de Kintai Brug is. Volgens wikipedia is deze gebouwd in het jaar 1673, en het is één van de 3 beroemde bruggen van Japan. Verder is het werelderfgoed. De brug is te herkennen aan de vorm, 5 grote bogen. Heel mooi om te zien, maar irritant om over te lopen. Voor lunch hebben we deze dag okonomiyaki gegeten, in wat het beste (of een van de beste) okonomiyaki restaurant moet zijn van Hiroshima. Erg lekker.
De laatste dag niets bijzonders gedaan. Was daar thuis ook erg gezellig, heb zijn oudere broer ook ontmoet, en natuurlijk zijn ouders. Ze maken lekker eten en elke dag was het gezellig.

En dan zijn we alweer beland in het hanami-seizoen. Dit is wanneer alle kersenbloesems gaan bloeien, en het straatbeeld lichtroze kleurt. Hanami betekent letterlijk bloemen kijken, wat zo ongeveer elke Japanner dan doet. Klinkt misschien wat suf als je het zo uitlegt, maar het echt prachtig.
Op 30 maart heb ik daarom met mijn Japanse huisgenoot een soort hanami-marathon gedaan. We zijn samen op 3 verschillende plekken in Nagoya hanami gaan doen. Als eerste bij het Nagoya kasteel, als tweede bij de Yamazaki rivier, en ten slotte hebben we 's avonds verlichte kersenbloesems gezien in het Tsurumai park na te hebben gegeten in een Italiaans restaurant. Veel te veel foto's gemaakt, en een superleuke dag gehad.
2 april opnieuw hanami gedaan op de campus, met mensen van mijn dorm NKK en de YKK dorm.

4 april hadden we een welkomstfeest in onze dorm, omdat er nieuwe Japanners zijn gekomen. Dit was een soort pot-luck feest, wat inhield dat elke unit van de dorm zelf wat eten bereidde en dat we dan beneden in de community room alles samen gezellig opaten.

6 april was er Inuyama Matsuri. Wat was het deze dag koud... maar wel gezellig. Ben hier geweest met mijn Japanse en Canadese huisgenotes. Netzoals bij ongeveer elk ander festival, zijn er hier veel verschillende eetkraampjes te vinden. Hier gezellig wat rond gelopen, en een aantal van de 13 constructies gezien die door de straten reden. Een soort 2, of 3 verdiepingen hoge praalwagens, waar ook nog mensen inzaten. Kan het niet goed beschrijven, maar als je op google zoekt naar afbeeldingen van dit festival, of mijn foto's bekijkt zul je zien wat ik bedoel.

9 april was er een 'study abroad fair' voor Japanse studenten van Nanzan University. Hier Hogechool Zuyd gepromoot, samen met de andere 2 Nederlanders. Er waren zowaar 3 of 4 mensen geinteresseerd. Maar de meesten zijn toch geïnteresseerder in Amerika...

12 april was er opnieuw een bus trip naar Kioto. Hier zijn we naar het Kyoto Toei Studio Park geweest. Leek een klein beetje op Niko Edo Mura waar ik ben geweest in Nikko. Hier zijn we in verschillende attracties geweest, zoals een Ninja-huis waaruit je moest ontsnappen en een spookhuis.
Voordat we weggingen nog langs de oudste tempel van Kyoto geweest, vooral de beelden binnen waren indrukwekkend om te zien, maar mocht hier geen foto's maken.

18 april ben ik met mijn Canadese huisgenoot naar de wijk Motoyama gelopen, om te kijken of ze daar spullen hadden om pasen te kunnen vieren met onze huisgenoten. Was er niet, maar wel een tempeltje verstopt achter wat bomen en wat muurtjes (Togan tempel), waar opeens een gigantisch on-Japans Boeddha-beeld staat. Lijkt meer op een Indische, met olifantenbeelden en dergelijke.
Maar om terug te komen op pasen, had vanuit Nederland een zakje paaseitjes gekregen, dus hebben we iemand van een ander dorm-unit gevraagd die te verstoppen, en heb ik met mijn huisgenoten paaseieren lopen zoeken. Er zijn er nog steeds twee spoorloos. Of we hebben verkeerd geteld.
Verder heb ik op 18 april ook nog geskyped (spel je dat zo?) met mijn Nederlandse vriendinnen, wat erg gezellig was natuurlijk. Weer helemaal bijgekletst.

Verder ben ik nog steeds aan het proberen af en toe nieuwe dingen te koken. Inmiddels maak ik de beste teriyaki kip.

En de lessen zijn nu ook voorbij, en ik zit midden in mijn eind-tentamens (gaat goed tot nu toe). Voor de les Japanese in Volunteering heb ik de afgelopen tijd koekhappen gedaan met de kinderen (met mini-donuts), heb ik een quiz over Nederland gehouden, en de kinderen wat woorden Nederlands geleerd. Over de andere lessen valt niet zoveel bijzonders te vertellen.

Op 27 april ben ik samen met wat mensen van de YKK dorm naar Little World gegaan, een soort themapark, waar de wereld in het klein is nagebouwd. Je kunt hier kleren passen van verschillende landen, huisjes bekijken van verschillende landen, en gerechten van verschillende landen eten. Erg interessant. Heb traditionele Indonesische en Koreaanse kledij aan gehad. Die van Korea is erg mooi.
Bij terugkomst hebben we in YKK hutspot gemaakt en gegeten. En iedereen vond het nog lekker ook ;)

van 29 april t/m 5 mei zijn er in Japan veel opeenvolgende feestdagen, wat samen Golden Week heet. Dit is voor veel werkende Japanners de enige vakantie dat ze een week vrij hebben.
In deze vakantie ben ik opnieuw naar Hiroshima geweest, en heb ik weer bij het ouderlijk huis van Daigaku (inmiddels mijn vriend) gelogeerd.
De tweede dag dat ik hier was, heb ik zijn opa en oma ontmoet, en hebben we bij hun huis gebarbecued. Het was een heel oud Japans huis, wat erg mooi om te zien was. De barbecue was heel lekker en gezellig, en ook de aardbeien die zijn opa zelf had gekweekt waren de lekkerste die ik ooit heb gegeten.
De volgende dag ben ik met Daigaku naar het Flower Festival geweest,Later zijn andere oma ontmoet, die erg grappig was. Vroeg mij dingen als 'Wat is je huid wit, mag ik het aanraken?', 'Kun je wel rijst eten?' e.d. Was erg gezellig, en we hebben met z'n allen gyoza (Japanse dumplings) gegeten, nadat we die zelf hadden gevuld en gevouwen.
De laatste dag niks bijzonders gedaan en weer richting Nagoya gekeerd.

Gisteren ben ik met mijn huisgenoten, en een iemand anders, in Motoyama naar karaoke geweest. En niet zomaar karaoke, maar van 7 uur 's avonds tot 5 uur 's morgens. Stond nog op onze to-do list. Conclusie: 10 uur zingen is lang, maar wel gezellig.

Ik zal vanaf nu weer proberen met meer regelmaat te updaten ;)
Eind mei moet ik de dorm verlaten, en volgen er vast nog veel avonturen om over te schrijven.
Kan nu vast verklappen dat ik één of twee weken naar Cambodja ga, waar ik mijn klasgenoot ga bezoeken. Dit samen met Virgil, en waarschijnlijk ook met een Chinese klasgenoot. Voor de rest moet ik nog goed nadenken en plannen.

Weltrusten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Nagoya

Anneke

Actief sinds 01 Dec. 2013
Verslag gelezen: 539
Totaal aantal bezoekers 8745

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 17 Juli 2014

Studiestage Japan

09 Juni 2014 - 22 Juni 2014

2 weken Cambodja & Thailand

Landen bezocht: