Dag 3 en 4: Tokyo en Yokohama - Reisverslag uit Tokio, Japan van Anneke - WaarBenJij.nu Dag 3 en 4: Tokyo en Yokohama - Reisverslag uit Tokio, Japan van Anneke - WaarBenJij.nu

Dag 3 en 4: Tokyo en Yokohama

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

03 Januari 2014 | Japan, Tokio

Gisteren ben ik om 4 uur wakker geworden en kon ik niet meer slapen. Om 11:51 zijn we vertrokken richting Shibuya via Nagatsuta. Daar was het even zoeken naar het Hachiko beeld waar we Daigaku zouden ontmoeten om 13:00 uur. Er zijn namelijk veel verschillende uitgangen op het drukke Shibuya station. Alles op tijd gevonden en Daigaku Nederlandse souvenirs gegeven (de stroopwafels heeft hij schijnbaar in één dag opgegeten). Als eerste zijn we richting Asakusa gegaan met de trein. Daigaku had voor ons een dagkaart gekocht die gebruikt kan worden in de Tokyo metropool. Het was handig om een persoonlijke gids te hebben die je trein in trein uit nam, en precies wist waar alles te vinden was. En gezellig natuurlijk! Het was de eerste keer dat ik hem ontmoette na elkaar ongeveer 5 jaar te hebben gekend.
In Asakusa waren leuke oude straatjes, met souvenirwinkeltjes en winkeltjes met eten. Een stukje verder hebben we de Kaminarimon (poort) van de Senso-ji (tempel) gezien, maar we zijn er niet heengeweest omdat het druk was. Asakusa vond ik veel mooier dan Shinjuku en Harajuku, omdat het een oudere wijk is. Verderop was ook nog de Sky Tree te zien, de hoogste toren van Japan, die anderhalf jaar geleden is geopend.
Vervolgens terug naar het station, en met de trein naar Akihabara, waar we naar Yodobashi gingen, een elektronica winkel met wel iets van 8 verdiepingen. Daarna door naar Shiba Koen, waar de mooie Zoujou-ji (tempel) is. Hier hatsumode gedaan (1e bezoek aan een tempel in het nieuwe jaar). Of eigenlijk de 2e keer, want gisteren hadden we dat ook al gedaan bij Meiji-Jingu. Alleen was het dit keer een stuk rustiger en zonder rijen van anderhalf uur. Hier ook nog een omikuji getrokken (een papiertje waarop staat of je slecht/goed/supergoed/etc geluk hebt het komende jaar). Volgens mijn omikuji krijg ik goed geluk. Achter deze tempel was de Tokyo Tower te zien (maar nu is de nieuwe Sky Tree populairder), en ik kon deze samen met de tempel fotograferen.
Hierna zijn we ook nog naar Tokyo Tower geweest, en het was ondertussen donker geworden. Na even in de rij te hebben gestaan naar het observatiedek, met een fantastisch uitzicht over Tokyo. Helaas leken de foto’s op de computer minder mooi dan ik dacht, en in het echt was het sowieso veel mooier. We konden onder andere Zoujou-ji zien van boven, waar we net waren geweest, Rainbow Bridge, en zelfs de Nederlandse ambassade. Ook was er een verdieping lager een stuk glazen vloer waar je op kunt staan en naar beneden kunt kijken.
Eenmaal beneden was er een Taiko-optreden (Japanse drums) aan de gang, wat heel indrukwekkend was. Ik heb er spijt van dat ik hier geen filmpje van heb gemaakt. De verlichting van de Tokyo Tower ging ook aan, wat er mooi uitzag. Daarna door met de trein naar Shibuya, waar we vandaag ook waren begonnen. Hier was ook de Scramble Kousaten (drukste kruispunt van Japan/wereld?), waar honderden mensen tegelijk oversteken. Als laatste hebben we heerlijk gedineerd bij een yakiniku-restaurant. Ik heb nog nooit zulk lekker vlees gegeten. Het is vers en dun gesneden. Heb onder andere koeientong, lever, stukken vlees met veel vet erin, of juist weinig, gegeten. Het was echt heel erg lekker, maar ik had nog steeds last van weinig eetlust, waardoor ik veel te snel vol zat…
Het was een heel gezellige dag die veel te snel voorbij ging.

Vannacht voor het eerst aan een stuk doorgeslapen en om een normale tijd wakker geworden, en weer normale eetlust. De jet-lag lijkt eindelijk voorbij te zijn. Om een uur of half 11 zijn we vertrokken richting het station, en zijn we naar Yokohama gegaan. Het is een heel moderne stad met veel hoge gebouwen en water. Toen het station uitkwamen en richting het Cup Noodles museum gingen, was er een mini-pretpark te zien, midden in de stad. In het museum kwamen we eerst in een ruimte met alle noodles producten van vroeger naar nu. Een aantal weken geleden tijdens een les Japans hadden we een leestekst gehad over Momofuku Ando, de uitvinder van de instant noedels, dus veel dingen in het museum kwamen bekend voor. Bij de noodles bazaar hebben we geluncht. Hier kon je verschillende soorten noedelgerechten eten uit verschillende landen. Ik had pho noedels gegeten uit Vietnam, wat wel lekker was. Hier tegenover kon je naar buiten en had je een mooi uitzicht over het water met daarachter de gebouwen van Yokohama. Nog verder gegaan door het museum en hier veel foto’s gemaakt. Je kunt in het museum ook je eigen noedels kneden, smaken uitkiezen, en verpakken, maar omdat dit pas 3 uur later kon, hebben we hier niet opgewacht.
Hierna zijn we met de trein naar Chinatown (Chuukagai) gegaan, wat een van de grootste Chinatowns in de wereld is. De Chinese poorten en tempels hier zijn heel anders dan de Japanse. Veel kleurrijker en met meer versiersels. In de straatjes van Chinatown waren veel souvenirswinkeltjes, restaurants en streetfood. Hier nog ergens op straat nikuman (gestoomd broodje met varkensvlees) gekocht, wat erg lekker was. Op de terugweg naar het station om terug naar het hotel te gaan, kwamen we nog een klein park tegen en een groot honkbal stadion.
’s Avonds waren we terug in Fuchinobe en hebben we ramen gegeten. Het was weer een leuke dag. Straks even bekijken waar we morgen heen willen gaan. En zoals gewoonlijk staan de foto’s weer op facebook.